Najjednostavnije rečeno, gender based pricing je kreiranje posebne cijene usluge ili proizvoda na temelju spola. Ovisno o cilju kojim se takva politika primijenjuje, ovaj pojam možemo definirati kao poticanje određene skupine ljudi ili njihovu diskriminaciju. No, što to znači? Krenimo prvo s diskriminacijom po spolu.
S jedne strane imamo situaciju gdje je određena skupina za isti posao, pod istim uvjetima i s istim očekivanjima, plaćena manje. A s druge strane imamo istu tu skupinu koja određene usluge i proizvode plaća više. Kada su ta skupina žene, to se zove “pink taxes” ili “ružičasti porez”.
Znate li što je “Pink tax”?
“Pink taxes” odnosi se na praksu naplaćivanja viših cijena za proizvode i usluge koje su usmjerene prema ženama, u usporedbi sa sličnim proizvodima usmjerenim prema muškarcima. Iako je ova tema već neko vrijeme predmet rasprave ekonomskih stručnjaka, i dalje se ne vidi veliki pomak.
Tako primjerice, ako obratite pažnju možete vidjeti kako proizvodi poput britvica, dezodoransa ili pjene za brijanje, koji su namjenjeni ženama znaju imati veću cijenu u usporedbi s istim proizvodima namjenjenim muškarcima, bez obzira na istu namjenu i sastav. Isto tako, često su igračke namjenjene djevojčicama skuplje od igračaka namjenjenim dječacima čak i kada su sličnog dizajna i funkcionalnosti.
A znate li koliko je trenutna prosječna razlika u plaćama s obzirom na spol u EU?
13%. Ta razlika trenutno iznosi 13%. To znači da je na području Europske unije, žena na istoj poziciji kao muškarac, s istom razinom odgovornosti i istim radnim iskustvom, u prosjeku 13% manje plaćena za svoj rad. I ne samo to, postoje razlike u broju odobrenih kredita i poticaja poslovanjima koje vode žene od onih koje vode muškarci.
Voljeli bismo vjerovati kako smo kao društvo otišli jako daleko po pitanju neravnopravnosti i kako se takve stvari u zemljama koje smatramo razvijenima, više ne događaju. Ali to, na žalost nije istina. Još.
Kada se to dvoje spoji – gender based pricing može biti poticajni program
I sada dolazimo do onog drugog aspekta gender based pricing politike. Onog gdje je to program koji potiče ravnopravnost. Kako bismo izjednačili startne prilike svima, odlučili smo svojim cijenama pomoći skupini kojoj tržište nudi manje prilika za uspjeh – ženama poduzetnicama.
Sve usluge u TORRIS branding agenciji ove će godine biti 13% povoljnije za žene poduzetnice koje su pokrenule svoje poslovanje unutar zadnje dvije godine. Taj će popust svake godine pratiti razliku u plaćama na području Europske unije.
Nadamo se da ćemo s vremenom u potpunosti ukinuti ovu poticajnu mjeru. Jer to znači da će žene u EU biti plaćene jednako kao i muškarci. A smatramo da to tako i treba biti.