Može li se kreativnost naučiti ili se kreativni sretnici jednostavno takvi rađaju? Kako biste uopće definirali kreativnost? Sir Ken Robinson u jednom od najgledanijih TED talk izdanja, kreativnost definira kao osmišljavanje originalne ideje koja ima vrijednost. To znači da je kreativnost poželjna sposobnost bez obzira na to čime se bavite. Neke ljude unaprijed definiramo kao kreativne, a neki za sebe kažu da to jednostavno nisu. Ali je li to doista tako? Možemo li naučiti biti kreativni?
Može li se kreativnost naučili ili se moraš roditi s tim?
Ukratko? Može se naučiti. Istina, nekima to dolazi mnogo prirodnije i brže, netko ju usavrši brzo, netko mora na njoj više raditi. Ali, kao i učenje svega drugoga, ovisi o količini vremena i energije uložene u razvijanje te vještine. Osobe koje su “rođene kao kreativne” neće takve ostati ako na tome rade. Razina kreativnosti koju ćete imati, na žalost ili na sreću, ovisi o samo o vama.
Što je potrebno za biti kreativan?
Znate li kako ljudi koji pišu postanu bolji u tome? Puno čitaju. Stalno rade na povećanju vlastitog vokabulara kako bi se mogli brzo i kvalitetno izraziti u svakoj situaciji. Kako osobe koje crtaju, slikaju, dizajniraju postanu odlični? Stalno rade na tome. Gledaju kako drugi to rade. Proučavaju što ih privlači u tuđim radovima i kako to prikazati na svoj način.
Kako neki uvijek ima ideju na brainstormingu? Puno istražuju što ostali rade, prate kampanje, ideje i projekte koje su drugi napravili. I to ne samo iz svog područja. Ne prate ih zato da kopiraju, nego skupljaju različite “smjerove”. Pa kada imaju novi zadatak, njihov mozak ima više smjerova gdje može otići i dobiti originalnu ideju.
Potrebno je biti uporan. I potrebno je spomenuti još nešto kod pitanja može li se kreativnost naučiti. Morate biti otvorenog uma. Teško možeš biti kreativan, ako nisi u stanju prepoznati kvalitetnu ideju koja je došla od nekoga drugoga. I što onda kada si kreativan i pojavi se AI koji to radi brže?
Hoće li AI zamijeniti osobe u kreativi?
Ono što će AI sigurno promijeniti je brzina izrade. Sigurno će zamijeniti neka radna mjesta. Svaka tehnologija do sada je to napravila, ali će neka i stvoriti. Ako se naučite koristiti tehnologijom u svoju korist i da svoje sposobnosti dodatno razvijete, ne morate se brinuti.
Recimo to ovako, ChatGPT nam može napisati 100 blogova dnevno. Možeš biti najkreativnija osoba na svijetu, ali ne možeš napisati 100 blogova dnevno. Svaki dan. O svakoj temi.
ChatGPT mogao je ovaj blog napisati u 13 sekundi, a mi ga pišemo već dva sata, ali što ćemo točno sa 100 blogova dnevno? Hoćemo li to svi raditi samo zato što možemo? I za koga to radimo? Tko će to čitati?
Osim toga, ako dvije osobe traže Chat GPT da napiše blog na određenu temu, dobit će tekstove sa sličnim zaključkom. Mogu promijeniti tone of voice, mogu mu reći da se fokusira na drugačije dijelove teme, ali generalno, ne donose nešto novo.
Naučite koristiti AI u svoju korist
Da se razumijemo, veliki smo ChatGPT obožavatelji. On je tu da nam pomogne pronaći odličan primjer za tekst koji pišemo, može skratiti tekst, (što na vašu nesreću, ovdje očito nije korišteno), može ideju napisati na nekoliko načina što nam pomaže oblikovati ju na željeni način i svakako je tu da mi pomogne u istraživanju. Ne moramo više provesti 4 sata tražeći primjere koji bi mogli iskoristiti, jer on će mi pronaći popis primjera u nekoliko sekundi i naše je samo da odaberemo.
Ali, postoji i druga strana! Da smo ga pitali može li pronaći video materijale koji govore o kreativnosti, pronašao bi odlične, zanimljive i relevantne stvari. Ali umjesto toga mi smo podijelili stari TED Talk iz 2006. godine. Zašto? Jer točno znamo kakav je dojam ostavio kada smo ga prvi put vidjeli. I još ga se redovito sjetimo. To je dijeljenje osobog iskustva i vrijednost kakvu ChatGPT još uvijek nema.
I što sada? Može li se kreativnost naučiti? Naravno da može, samo se na tome mora raditi. AI to ne može napraviti umjesto nas, ali nam svakako može pomoći da tamo brže stignemo.