Na pitanje što je USP, odnosno unique selling proposition, najjednostavniji odgovor je jedinstvena prodajna prednost. Ako ćemo iskreno, ne znamo ima li ga svaki brend, ali ono što znamo je da bi trebao i da može. USP je ono što vas razlikuje od ostalih, razlog zašto bi se netko trebao odlučiti za vaš proizvod ili uslugu, i ako vi ne znate taj razlog kako će ga znati vaši kupci? Često i nije samo jedna prednost, nego kombinacija njih nekoliko.
Kako mislite prodati ako nemate odgovor na pitanje zašto bi netko morao kupiti od vas, a ne od nekog drugog?
Što je USP?
Znači, USP je jedinstveni element, karakteristika ili aspekt proizvoda, usluge ili poslovanja koji ga razlikuje od konkurencije i čini ga privlačnijim za ciljnu publiku. To je zapravo ono čime opravdavate svoju cijenu. Ako ste skuplji od konkurencije USP je razlog zbog kojeg možete imati tu cijenu, ako ste jeftiniji od konkurencije to isto može biti vaš USP.
Zašto morate znati što je USP?
Zato što, i sad bez ljutnje, ako ne znate svoj USP u biti ne znate zašto postojite i po čemu se razlikujete od drugih. Ako vi ne znate u čemu ste bolji, kako će kupci znati?
USP ili USPs su ono na temelju čega ćete bazirati svoju marketing strategiju. To je ono što će biti središte vaše poruke i s time ćete ući u svijest svog potencijalnog kupca.
Što sve može biti USP odnosno po čemu se možete razlikovati
Lista toga po čemu možete biti posebni može biti nevjerojatno dugačka, ali primjera radi, ovdje ćemo prikazati neke elemente koji se mogu koristiti kao USP na primjeru jednog proizvoda – sportske obuće.
- Kvaliteta, možda vi koristite izdržljivije materijale što znači da se vaša obuća neće ošteti u jednoj sezoni. Toliko ste u to sigurni da na to možete dati garanciju, i zato možete svoju robu naplatiti više od konkurencije.
- Cijena, to isto može biti oblik USP-a. Možda je vaša najveća prednost to što ste povoljniji od ostalih. Istina, možda ne možete garantirati dugotrajnost svoje obuće u ovom slučaju, ali možete garantirati da ste najpovoljniji.
- Inovacija, vi ste prvi uveli nešto novo. Ako se i dalje držimo sportske obuće, možda ste vi prvi osmislili tehnologiju koja vašu obuću povezuje s aplikacijom koja broji korake, potrošnju energije, kvalitetu koraka i utjecaj na tijelo i slično.
- Dizajn, imate prepoznatljivo ime, dizajn ili nešto što ne samo da vas ističe nego svi znaju za to. Kupac koji kupuje vaš proizvod kupuje upravo to ime i dizajn u koji ste vi puno uložili da ga učinite prepoznatljivim, pa imate “pravo” to naplatiti.
- Brzina/efikasnost možda je prednost vaše trgovine najbrža dostava za online narudžbe obuće. Tako nešto je svakako USP koji danas čini razliku u odlučivanju o kupovini.
- Društveno odgovorno ponašanje, možda vi jedini koristiti potpuno ekološki pristup ili svakom prodajom obuće donirate dio iznosa za određeno humanitarno pitanje. To je također nešto što možete istaknuti kao svoju posebnost.
- Posebnost ili specifikacija, možda je vaš proizvod idealan za određenu dobnu skupinu ili osobe s posebnim interesima. Možda i nije, ali ga možete prikazati na taj način. Recimo da je vaša obuća univerzalno kvalitetna za sve, odličan je izbor i za hodanje i trčanje. Ako ju prikažete kao odličan izbor specifično za trčanje dobivate tu posebnost i povjerenje trkača koje ne biste imali ako imate obuću za sve.
Što je USP vašeg brenda i kako ga odrediti?
Kod određivanja jedinstvene USP vrijednosti može vam pomoći branding agencija, ali koji god proces će vas dovesti do jasnije slike što je USP vašeg brenda je dobar proces, ali ako ne znate od kuda krenuti, evo prijedloga:
- Ispišite sve karakteristike svog proizvoda ili usluge (cijena, kvaliteta materijala, garancija, mogući rezultati, dizajn, prepoznatljivost imena, brzina isporuke, broj dosadašnjih korisnika…)
- Usporedite to s konkurencijom po istim segmentima (gdje ste bolji, a gdje ste lošiji)
- Nudi li konkurencija nešto što vi ne nudite?
- Koji su sve mogući razlozi zbog kojih kupci traže vaš proizvod ili uslugu?
- Koje probleme rješava vaš proizvod ili usluga?
- Koji je od mogućih razloga kupovine, ostao nepokriven vašim proizvodom ili uslugom?
- Rješava li ga netko od konkurencije?
- Jeste li kod usporedbe s konkurencijom vidjeli element koji nitko osim vas ne nudi?
To je vaš USP!
I onda? Može li svaki brend imati USP? Ne da može, mora! Razmislite samo, pada li vam na pamet bilo koja usluga ili proizvod za koji nije važan USP? Postoji li i jedan proizvod ili usluga gdje nećete usporediti koja je bolja opcija za vas kao kupca? Ako se sjetite, javite nam. Tu vas čekamo.